ČESKÁ LEGISLATIVA BRZDÍ NOVÉ PROJEKTY

Stavební firmy v Česku nejsou spokojené se složitou legislativou a podobně, která brání rychlejšímu zahájení nových projektů. Tento fakt se podepisuje nejvíce na výstavbě dopravní infrastruktury.

Podle prezidenta Svazu podnikatelů Václava Matyáše, stavebnictví doplácí v poslední době na to, že se zbrzdila příprava velkých staveb. O tvrdé konkurenci snad už ani nemá smysl mluvit. Stavebnictví má problém s čerpáním evropských dotací a se zahajováním nových staveb. Na vině za tento stav má být zastavení investiční výstavby v posledních 5 letech. Naše legislativa prý neumožňuje zahájit nové projekty rychle. ''Jsme v situaci tonoucího plavce, který se sice již odrazil metr ode dna, ale ke hladině mu pořád ještě scházejí metry dva.'', uvedl náměstek ministra průmyslu a obchodu pro stavebnictví Jiří Koliba.

Zdrojem tohoto problému je i častá změna na klíčových postech ministerstva, zejména se to týká ministerstva dopravy. Nadále stavaři hodnotí negativně náhlá rozhodnutí státu o změnách investiční politiky.

Tato skutečnost je nepříznívá i pro stát samotný a to v tom smyslu, že stavebnictví je svým výkonem přímo vázáno na stát skoro až 40 procenty, což je samozřejmě velký podíl. Nečekané změny například v oblasti DPH znejišťují developery, kteří pak odkládají realizaci nových staveb, a tedy i zakázky pro stavební firmy," upozornil ředitel analytické společnosti CEEC Research Jiří Vacek. České stavebnictví přišlo během krize o 443 miliard korun, což je obrat za celý jeden rok. Práci v oboru od roku 2008 ztratilo na 50 tisíc lidí. O čtvrtinu také klesl počet velkých stavebních firem.

Nadále velkým problémem zůstáva nešvar a sice to , že stát chce veřejnou zakázku stlačit na co nejnižší cenu. Veřejní investoři vyhodnocují zakázky primárně podle kritéria nejnižší nabídky avšak si neuvědomují či si nechcou uvědomovat, že některé firmy nabízejí ceny, které jsou nedostačující k tomu, aby danou práci v daném rozsahu zaplatili. Nejhorší na tomto faktu je snad skutečnost, že na tuto praktiku doplácí především subdodavatelé, kteří se tím mohou dostat do nemalých problémů. Dokonce ředitelé stavebních firem tvrdí, že některé firmy nabízejí nízké ceny investorům již s vědomím, že posléze subdodavatele uspokojí jen částečným vyplacením závazku a někdy ani to ne či jim přislíbí do budoucna další zakázku.